Menu Sluiten

Help, ze willen niet

Je hebt een prachtig programma voor je personeel bedacht. Dure professionals ingehuurd. En als je het dan aan je personeel aanbied interesseert het niemand. De kantine verbouwd voor gezonde voeding, toch gaan ze liever naar de snackbar aan de overkant. Wekelijkse workshops die in eerste instantie druk bezocht werden maar na verloop van tijd haken de mensen toch weer af.

Als werkgever heb je veel belang bij gezond personeel. Ze zijn een belangrijk onderdeel in de uitvoering van je bedrijf. Hoe beter je personeel functioneert hoe beter voor het bedrijf. Personeel brengt veel kosten met zich mee vooral wanneer ze ziek zijn. Veel werkgevers willen dan ook moeite doen om hun personeel zo vitaal mogelijk te houden. Maar dit ligt ook voor een deel bij het personeel zelf. Want je kunt als werkgever nog zulke mooie ideeën hebben om je personeel vitaal te houden, wanneer ze niet zelf gemotiveerd zijn is het trekken aan een dood paard.

In de praktijk

De werkplek veiliger of geschikter maken zodat er lichamelijk minder belasting is. Het kost je een hoop geld en dan na een tijdje kom je erachter dat ze toch onderuit gaan zitten op die dure ergonomische stoelen. Je huurt een bewegingscoach in zodat de mensen leren beter en vaker te bewegen tussendoor. Zolang de coach er is dan lukt het wel maar uiteindelijk komen oude gewoontes terug en is de enige afstand die ze afleggen naar het koffiezetapparaat.

Het klinkt allemaal zo leuk ‘je personeel gezond en vitaal houden’ maar de praktijk leert dat het erg lastig is om oude gewoontes te doorbreken. Toch heb je er als werkgever veel belang bij dat je personeel gemotiveerd is om zichzelf te verbeteren. Dat ze lekker in hun vel zitten en hun werk beter doen. Maar hoe zorg je ervoor dat ze dit willen en dat ze het ook volhouden?

Intrinsieke motivatie

Om iets echt te willen is het belangrijk dat er motivatie is die uit jezelf komt. Wil je dat je personeel gemotiveerd is dan moeten ze het gevoel hebben dat het aanbod aansluit bij iets wat zij willen. Bijvoorbeeld je wilt gezondere voeding aanbieden. Dan is het belangrijk dat je eten aanbied dat aansluit bij de behoeften. Voor mensen die veel onderweg zijn kan een hete kom soep bijvoorbeeld onpraktisch zijn. En de stoere werkmannen die fysiek zwaar werk doen hebben te weinig aan een licht verteerbare salade. Leuk een kantine waar sociaal contact gestimuleerd wordt maar daar hebben mensen in de zorg vaak te weinig tijd voor.

Als je dan aanbiedt wat de mensen graag willen dan komt het volgende punt: volhouden. Elke maand een keer stoelmassage daar zijn de meeste wel voor in. Maar wat als er ook een stukje eigen inzet bij komt kijken. Hoe zorg je dan dat je personeel na 3 maanden net zo enthousiast is als dat ze aan het begin waren? Of wat als het verder gaat dan gezonde levensstijl, dat de sfeer op de werkvloer beter kan bijvoorbeeld. Hoe zorg je dat er wezenlijk iets verandert… Hiervoor moet je zien wat de behoefte is achter de wens. Dit is een stuk moeilijker en helaas ook waar de beste initiatieven op stranden.

personeel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *